czwartek, 26 listopada 2020

Co tym razem znalazłam w lesie?

Rano było mroźno i słonecznie. Wyszłam z aparatem, żeby zrobić kilka fotek oszronionych listków. 
 
w słońcu
 
na granicy cienia
 

Im dłużej szłam, tym bardziej słońce roztapiało szron. Utrzymywał się tylko w cieniu lub na fragmentach liści. 
 
 

Nie da się ukryć, że słońce prowokowało do eksperymentów. Pomyślałam, że sprawdzę, jak leśny drobiazg wygląda pod światło. Czasem słabo, czasem lepiej. 
 


Tym razem postanowiłam zapuścić się w niewielką uliczkę o dumnej nazwie – Jagiellońska. Jej część to po prosu ścieżka przez zagajnik.
 

dwa oblicza ulicy Jagiellońskiej 
 
W owym zagajniku coś mi się nagle zza krzaków wyłoniło. Widok zgoła nie przyrodniczy. Raczej industrialny, można rzec. 
 

Cóż to takiego? Pozostałości, żeby nie powiedzieć ruiny, słynnej niegdyś skarżyskiej Fabryki Domów. Znalazłam się na tyłach obiektu. Nie uprawiam urbexu, dlatego tylko zajrzałam z bezpiecznej odległości. 
 
 
Fabryka została oddana do użytku w roku 1977. Wyprodukowała sporą ilość gotowych płyt, z których budowano osiedla w naszym mieście, a pewnie i innych. Przypominam sobie, że w latach osiemdziesiątych miałam okazję zwiedzania hal produkcyjnych fabryki. Wtedy tętniły życiem, ale nie było to takie życie, jakie lubię – za głośno i za ciężko. 
 

W latach dziewięćdziesiątych fabryka zakończyła produkcję, a teraz dożywa swoich dni w ciszy pobliskiego zagajnika.
 

Wybaczcie to zdjęcie zza krzaka. Wiem, że głupie, ale jednak na swój sposób symboliczne. Czyż nie? 
 
I tak to można wyjść na spotkanie ze szronem, a trafić do zrujnowanej fabryki. Ot, niespodzianki zwykłego spaceru.
 
leśne faworki w lukrze na zakończenie wpisu
 
Zdjęcia mojego wyrobu

10 komentarzy:

  1. FD OWT-75 budowałem a potem pracowałem jako Gł.energetyk w latach 1976-82,
    Ta dziwna budowla zza krzaka to ówczesna kotłownia, elewacja była b. nowoczesna i elegancka a to dlatego,że projekt był adoptowany z takiej samej ale w Busku-Zdroju ,gdzie wygląd miał znaczenie (Sanatorium Włókniarz, zresztą już zupełnie nie podobna...). Projektant wyraził zgodę pod warunkiem,że elewacja będzie bez zmian,przysparzając budowniczym wiele kłopotu z tak dziwną architekturą ale i urządzenia wewnątrz nijak się miały do założeń... konstrukcja z silosem powstała później i robiono tam pustaki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję za taki konkretny wykład. Żebyś wiedział, co ja się naszukałam jakichkolwiek informacji o Fabryce Domów w internecie. Nic ni ma. Ale skoro jej elewacja była tak atrakcyjna, to może warto wybrać się tam kiedy od strony Rejowskiej i sprawdzić. Żeby tylko nie trzeba było w masce chodzić, to się wybiorę.

      Usuń
    2. Faktycznie ciekawa elewacja - ale to raczej budynek administracyjny, nie widzę śladu infrastruktury energetycznej? Tam były kotły węglowe? Jakieś turbiny?

      Usuń
    3. Elewacja jest po przeciwnej stronie, nie wiem, czy tam się da podejść. y Teoretycznie wiem, jak, więc spróbuję. Jak się uda, zrobię zdjęcie.
      Budynkiem administracyjnym jest mały żółty baraczek po lewej stronie zdjęcia 5. od końca. Na nim widnieje dumny napis "Biuro". Ale to już raczej biuro z czasów po likwidacji Fabryki Domów, bo to jednak był gigant i biura miał lepsze. Poza tym obok funkcjonował Kombinat Budowlany. Tam zapewne w biurowcu mieściło się całe zarządzanie. Teraz to miejsce elegancko odbudowane i wynajmowane przez prywatne firmy. Przed pamdemią chadzałam tam do przyjemnej restauracji.

      Usuń
  2. fajne miejsce na urbex, szkoda że tak daleko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam blisko, ale nie odważę się pchać do wnętrz.

      Usuń
  3. Mam wątpliwość, czy ktoś z dynastii Jagiellonów chciałby tą ich ulicą przejść.

    Wiesiek

    OdpowiedzUsuń
  4. Widzę, że nawet Urbex (choć z zewnątrz) się pojawił. Fajnie. Ciekawy budynek, ale z tego co widzę to w środku chyba sam pustostan i to pewnie grożący zawaleniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przymierzam się do podejścia z drugiej strony do tego pustostanu, ale to dosyć blisko komendy policji. Może się nie zainteresują. :)

      Usuń